Total de visualitzacions de pàgina:

Publicidad

dimarts, 6 d’agost de 2013

La resiliència



INTRODUCCIÓ

El concepte de resiliència prové del camp de la física. És la capacitat que tenen uns determinats materials de recuperar la seva forma original quan han estat forçats a canviar o deformar-se. En psicologia fa referència a la capacitat que tenim d’afrontar situacions crítiques, sobreposar-nos-hi i sortir-ne reforçats. Qualitats cosines germanes de la resiliència són l’esperança, la tolerància, la resistència, l’adaptabilitat.

Segons el psiquiatra Boris Cyrulnik, els nens resiliens tenen un coeficient intel·lectual més alt i una habilitat notable per resoldre problemes; afronten la realitat amb diferents recursos i es saben desenvolupar millor en les relacions interpersonals; tenen més voluntat, més capacitat de planificació i més sentit de l’humor. I cauen menys en la desesperança que els altres nens.

EINES

Diuen els xinesos que si caus set vegades, te n’has d’aixecar vuit. El poeta Robert Frost va escriure: “Puc resumir en dues paraules tot el que he après de la vida: segueix endavant”. L’adversitat molt sovint ens enforteix i fa sortir el millor de nosaltres mateixos.

Com podem ser més resiliens?

  • Demanant ajuda. No ens hem d’avergonyir de demanar ajuda si ens cal.

  • Treballant la capacitat de planificar i establir objectius, sabent que potser s’hauran d’anar modificant.

  • Sent flexibles.

  • Evitant veure sempre les crisis com a catàstrofes.

  • Percebent els errors com a experiències per aprendre i superar-nos.

  • Acceptant que el canvi forma part de l’existència.

  • Transformant la crisi en oportunitat.

Transmetre amb naturalitat aquestes actituds als nens i demostrar-los que és possible capgirar les situacions injustes, i mirar de fer-ho, els ajuda a ser més resiliens.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada